Kilian Breier


1988


1959


1955/1958


1955/1956


1955


BIOGRAPHY

  • 1931 Born in Saarbrücken, Germany
  • 2011 Died in Hamburg, Germany

EDUCATION AND CAREER

  • 1952-1953 Studies of Painting at the Exole Des Beaux-arts, Paris, France
  • 1953-1955 Studied photography at the State School for Art and Craftsmanship in Saarbrücken with Hannes Neuner and Otto Steinert
  • 1955-1958 Photography assistant to Otto Steinert, photography/basic apprenticeship
  • 1958-1960 Assistant in basic training with Oskar Holweck
  • 1959-1962 Member of the “Neue Gruppe Saar”
  • 1961-1966 Lecturer at the Werkkunstschule, Darmstadt, Germany. Department of the development of the photography class and animation workshop.
  • 1964 Exhibition Experimental Photography, Examples of Basic Photography
  • 1965 Acquaintance with Fritz Seitz, professor for basic teaching at the Hochschule für fine arts, Hamburg
  • 1966 Member of the German Society for Photography and the Society German photographer
  • 1966-1999 Appointed professor of photography at the Academy of Fine Arts Hamburg, where he taught in the visual communication department
  • 1968-1999 Professor of Photography at the Hochschule für Bildende Künste in Hamburg, Germany
  • 1972-2011 Media work in the department of visual communication at the college for fine arts Arts in Hamburg, projects self-published material of the HFBK

COLLECTIONS

Gottfried Jäger Collection, Bielefeld, Germany
Peter C. Ruppert Collection, Museum im Kulturspeicher, Würzburg, Germany
Museum Folkwang, Essen, Germany
SK Stiftung Kultur, Cologne, Germany
Museum Gegenstandsfreier Kunst, Otterndorf, Germany
Institut für Auslandsbeziehungen E.v., Stuttgart/berlin, Germany
Bauhaus-Archiv, Museum für Gestaltung, Berlin, Germany
Stiftung Saarländischer Kulturbesitz, Saarbrücken, Germany
Museum of Modern Art, New York, USA

SOLO EXHIBITIONS (SELECTED)

  • 1999 ABSTRAKT II, Fotografie Wien, Vienna, Austria
  • 1991 Kilian Breier, Fotografik 1953-1990, Museum für Kunst Und Gewerbe, Hamburg, Germany & Saarland Museum Saarbrücken, Germany
  • 1989 FOTOFORUM BREMEN, Germany
  • 1987 Kilian Breier. Fotografische Arbeiten 1953-1986, Galerie St. Johann, Saarbrücken, Germany
  • 1965 Beispiele Fotographischer Grundlehre, Landesbildstelle Hamburg, Germany

GROUP EXHIBITIONS (SELECTED)

  • 2021 Ortswechsel. Fotografie aus der Modernen Galerie Saarbrücken, Schauwerk Sindelfingen
  • 2020 Schupmann Collection, Fotografie in West-Deutschland, Kulturspeicher Würzburg
  • 2017 1×1 der Kamera, Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen (im Rahmen der Biennale für aktuelle Fotografie)
  • 2015 Concepts and Methods. Kilian Breier, Detleff Orlopp, Timm Rautert, Otto Steinert, Parrotta Contemporary Art, Paris Photo
  • 2015 Against Photography, Scheublein + Bak, Zürich, Switzerland
  • 2015 Lichtbild Und Datenbild – Spuren Konkreter Fotografie, Museum Im Kulturspeicher, Würzburg, Germany
  • 2014 Konkrete und Generative Fotografie 1960-2014, Photo Edition, Berlin, Germany
  • 2013 Black Out – Am Rande des Fotografische, Parrotta Contemporary Art, Stuttgart, Germany
  • 2011 Runge Heute. Konstruierte Empfindung – Beobachtbare Zeit, Kunsthast Hamburg, Germany
  • 2009 Das Bielefelder Gefühl, Bielefelder Kunstverein Germany
  • 2006 La Photographie Subjective – L’apport Allemand De 1948 À 1963 – Musée National Des Beaux- Arts, Algier
  • 2005 Fotographie Konkret, Museum Im Kulturspeicher, Würzburg, Germany
  • 2003 Neue Gruppe Saar, Museum Haus Ludwig, Saarlouis, Germany
  • 2002 Subjektive Fotografie: Otto Steinerts Schüler in Saarbrücken 1948- 1959, Museum Haus Ludwig, Saarlouis, Germany
  • 2001 Abstrakte Fotografie, Galerie D’art Helga Oberkalkofen, Siegen, Germany
  • 1999 Kilian Breier & Floris M. Neusüss: „fotogramme, Luminogramme, Chemigramme“, In Focus Galerie, Cologne, Germany
  • 1994 Aspekte Deutscher Fotografie nach 45, Fotogalerie Wien, Vienna, Austria
  • 1994 Blicke ins Archiv der Edition und Galerie Hoffmann: Konkrete und Konstruktive Kunst, Kunstverein Wiesbaden, Germany
  • 1989 Subjektive Fotografie. Der deutsche Beitrag, Institute For Foreign Cultural Exchange, Germany
  • 1988 Fliessendes Licht, Kunsthaus Hamburg, Germany
  • 1986 Kilian Breier, Dora Maurer, Antoni Mikolayczyk, Wolfgang Schmidt, Anton Stankowski, Marie-thérése Vacossin, Ryszard Wask, Museum Gegenstandsfreier Kunst, Otterndorf, Germany
  • 1983 Fotogramme, Fotomuseum im Münchener Stadtmuseum, Munich, Germany
  • 1966 Konfrontation 1966, Galerie Heide Hildebrand, Klagenfurth
  • 1964 Zero, Stedeljik Museum, Amsterdam, Netherlands
  • 1960 Mostra Colletiva, Azimut, Milan, Italy
  • 1960 Ungegenständliche Fotografie, Gewerbemuseum, Basel, Switzerland
  • 1058 Subjektive Fotografie 3, Photokina, Cologne, Germany
  • 1957 Abstraktes, Konkretes, Kunsthalle Darmstadt, Germany
  • 1954 Subjektive Fotografie 2, Saarbrücken, Germany

PUBLICATIONS

1955 Otto Steinert, subjektive fotografie 2, Ein Bildband moderner europäischer Fotografie, Bonn
1960 Enrico Castellani/Piero Manzoni (Hg.) La nuova conzezione artistica/Die neue künstlerische Konzeption, Mailand
1961 Heinz Mack/Otto Piene (Hg.), Zero 3, o.O. (Düsseldorf)
1964 Hans Gerhard Evers, Experimentelle Fotografie, in: Experimentelle Fotografie, Katalog Pfälzische Landesgewerbeanstalt Kaiserslautern
1966 Gottfried Jäger, Die programmierte Fotoschule, in: Foto-Prisma, 17. Jg., H. 3, S. 131 ff. 1967 Rochus Kowallek (Hg.), et. 4, Deutschland-Report, Berlin
1969 Fritz Seitz, Photographie Elementar, Grundlehren der Photographie, in: Photo-Informationen, H. 2
1975 camera, 54. Jg., H. 2 (Themenheft: Generative Fotografie)
1979 Floris M. Neusüss, Fotografie als Kunst, Kunst als Fotografie, Das Medium Fotografie in der bildenden Kunst Europas ab 1968, Köln
1987 Kilian Breier, Fotografische Arbeiten 1953–1986, Katalog o.O. und o..J. (Hamburg)
1988 Thilo Koenig, Otto Steinerts Konzept Subjektive Fotografie, München
1989 Kilian Breier, Chemikalien-Nutzen 1953–1989, Katalog o.O. o.J. (Hamburg)
1991 Kilian Breier, Fotografik 1953–1990, Katalog Saarland-Museum, Saarbrücken
1993 Petra Benteler/Urs Tilmanns (Hg.), Vom Autochrome zum Ilfochrome. Höhepunkte
der Ilford-Sammlung, Frankfurt am Main
1997 Silke Grossmann/Hans Andree (Hg.), Kilian Breier, Ronchamp ⁄ Les Baux, Hamburg
2000 Thomas Kellein/Angela Lampe (Hg.), Abstrakte Fotografie, Katalog Kunsthalle Bielefeld,
Ostfildern-Ruit
2010 Tim Otto Roth, Lichtstück/Light piece in: Elisabeth Fiedler, Peter Weibel (Hg.),
Michael Schuster – For Your Information, Köln
2015 Henrike Holsing, Gottfried Jäger (Hg.), Lichtbild und Datenbild. Spuren konkreter
Fotografie, Heidelberg
2019 Kathrin Schönegg, Fotografiegeschichte der Abstraktion, Köln
2019 Franziska Kunze, Opake Fotografien. Das Sichtbarmachen fotografischer Materialität
als künstlerische Strategie, Berlin


NEWS