- 1931 Born in Saarbrücken, Germany
- 2011 Died in Hamburg, Germany
EDUCATION AND CAREER
- 1952-1953 Studies of Painting at the École des Beaux-Arts, Paris, France
- 1953-1955 Studied photography at the State School for Art and Craftsmanship in Saarbrücken with Hannes Neuner and Otto Steinert
- 1955-1958 Photography assistant to Otto Steinert, photography/basic apprenticeship
- 1958-1960 Assistant in basic training with Oskar Holweck
- 1959-1962 Member of the “Neue Gruppe Saar”
- 1961-1966 Lecturer at the Werkkunstschule, Darmstadt, Germany. Department of the development of the photography class and animation workshop.
- 1964 Exhibition Experimental Photography, Examples of Basic Photography
- 1965 Acquaintance with Fritz Seitz, professor for basic teaching at the Hochschule für fine arts, Hamburg
- 1966 Member of the German Society for Photography and the Society German photographer
- 1966-1999 Appointed professor of photography at the Academy of Fine Arts Hamburg, where he taught in the visual communication department
- 1968-1999 Professor of Photography at the Hochschule für Bildende Künste in Hamburg, Germany
- 1972-2011 Media work in the department of visual communication at the college for fine arts Arts in Hamburg, projects self-published material of the HFBK
COLLECTIONS
Gottfried Jäger Collection, Bielefeld, Germany
Peter C. Ruppert Collection, Museum im Kulturspeicher, Würzburg, Germany
Museum Folkwang, Essen, Germany
SK Stiftung Kultur, Cologne, Germany
Museum Gegenstandsfreier Kunst, Otterndorf, Germany
Institut für Auslandsbeziehungen E.v., Stuttgart/berlin, Germany
Bauhaus-Archiv, Museum für Gestaltung, Berlin, Germany
Stiftung Saarländischer Kulturbesitz, Saarbrücken, Germany
Museum of Modern Art, New York, USA
SOLO EXHIBITIONS (SELECTED)
2025 Am Nullpunkt der Gestaltung. Parrotta Contemporary Art Cologne & Parrotta Contemporary Art Bonn
2025 Abstrakt Konkret. Materie, Licht und Form, Alfred Ehrhardt Stiftung, Berlin
1999 ABSTRAKT II, Fotografie Wien, Vienna, Austria
1991 Fotografik 1953-1990, Museum für Kunst Und Gewerbe, Hamburg, Germany & Saarland Museum Saarbrücken, Germany
1989 FOTOFORUM BREMEN, Germany
1987 Fotografische Arbeiten 1953-1986, Galerie St. Johann, Saarbrücken, Germany
1965 Beispiele Fotographischer Grundlehre, Landesbildstelle Hamburg, Germany
GROUP EXHIBITIONS (SELECTED)
2023 – 2024 Glitch. Die Kunst der Störung, Pinakothek der Moderne, München, kuratiert von Franziska Kunze (Publikation)
2021 Ortswechsel. Fotografie aus der Modernen Galerie Saarbrücken, Schauwerk Sindelfingen
2020 Schupmann Collection, Fotografie in West-Deutschland, Kulturspeicher Würzburg
2017 1×1 der Kamera, Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen (im Rahmen der Biennale für aktuelle Fotografie)
2015 Concepts and Methods. Kilian Breier, Detleff Orlopp, Timm Rautert, Otto Steinert, Parrotta Contemporary Art, Paris Photo
2015 Against Photography, Scheublein + Bak, Zürich, Switzerland
2015 Lichtbild Und Datenbild – Spuren Konkreter Fotografie, Museum Im Kulturspeicher, Würzburg, Germany
2014 Konkrete und Generative Fotografie 1960-2014, Photo Edition, Berlin, Germany
2013 Black Out – Am Rande des Fotografische, Parrotta Contemporary Art, Stuttgart, Germany
2011 Runge Heute. Konstruierte Empfindung – Beobachtbare Zeit, Kunsthast Hamburg, Germany
2009 Das Bielefelder Gefühl, Bielefelder Kunstverein Germany
2006 La Photographie Subjective – L’apport Allemand De 1948 À 1963 – Musée National Des Beaux- Arts, Algier
2005 Fotographie Konkret, Museum Im Kulturspeicher, Würzburg, Germany
2003 Neue Gruppe Saar, Museum Haus Ludwig, Saarlouis, Germany
2002 Subjektive Fotografie: Otto Steinerts Schüler in Saarbrücken 1948- 1959, Museum Haus Ludwig, Saarlouis, Germany
2001 Abstrakte Fotografie, Galerie D’art Helga Oberkalkofen, Siegen, Germany
1999 Kilian Breier & Floris M. Neusüss: „fotogramme, Luminogramme, Chemigramme“, In Focus Galerie, Cologne, Germany
1994 Aspekte Deutscher Fotografie nach 45, Fotogalerie Wien, Vienna, Austria
1994 Blicke ins Archiv der Edition und Galerie Hoffmann: Konkrete und Konstruktive Kunst, Kunstverein Wiesbaden, Germany
1989 Subjektive Fotografie. Der deutsche Beitrag, Institute For Foreign Cultural Exchange, Germany
1988 Fliessendes Licht, Kunsthaus Hamburg, Germany
1986 Kilian Breier, Dora Maurer, Antoni Mikolayczyk, Wolfgang Schmidt, Anton Stankowski, Marie-thérése Vacossin, Ryszard Wask, Museum Gegenstandsfreier Kunst, Otterndorf, Germany
1983 Fotogramme, Fotomuseum im Münchener Stadtmuseum, Munich, Germany
1966 Konfrontation 1966, Galerie Heide Hildebrand, Klagenfurth
1964 Zero, Stedeljik Museum, Amsterdam, Netherlands
1960 Mostra Colletiva, Azimut, Milan, Italy
1960 Ungegenständliche Fotografie, Gewerbemuseum, Basel, Switzerland
1958 Subjektive Fotografie 3, Photokina, Cologne, Germany
1957 Abstraktes, Konkretes, Kunsthalle Darmstadt, Germany
1954 Subjektive Fotografie 2, Saarbrücken, Germany
PUBLICATIONS
1955 Otto Steinert, subjektive fotografie 2, Ein Bildband moderner europäischer Fotografie, Bonn
1960 Enrico Castellani/Piero Manzoni (Hg.) La nuova conzezione artistica/Die neue künstlerische Konzeption, Mailand
1961 Heinz Mack/Otto Piene (Hg.), Zero 3, o.O. (Düsseldorf)
1964 Hans Gerhard Evers, Experimentelle Fotografie, in: Experimentelle Fotografie, Katalog Pfälzische Landesgewerbeanstalt Kaiserslautern
1966 Gottfried Jäger, Die programmierte Fotoschule, in: Foto-Prisma, 17. Jg., H. 3, S. 131 ff. 1967 Rochus Kowallek (Hg.), et. 4, Deutschland-Report, Berlin
1969 Fritz Seitz, Photographie Elementar, Grundlehren der Photographie, in: Photo-Informationen, H. 2
1975 camera, 54. Jg., H. 2 (Themenheft: Generative Fotografie)
1979 Floris M. Neusüss, Fotografie als Kunst, Kunst als Fotografie, Das Medium Fotografie in der bildenden Kunst Europas ab 1968, Köln
1987 Kilian Breier, Fotografische Arbeiten 1953–1986, Katalog o.O. und o..J. (Hamburg)
1988 Thilo Koenig, Otto Steinerts Konzept Subjektive Fotografie, München
1989 Kilian Breier, Chemikalien-Nutzen 1953–1989, Katalog o.O. o.J. (Hamburg)
1991 Kilian Breier, Fotografik 1953–1990, Katalog Saarland-Museum, Saarbrücken
1993 Petra Benteler/Urs Tilmanns (Hg.), Vom Autochrome zum Ilfochrome. Höhepunkte der Ilford-Sammlung, Frankfurt am Main
1997 Silke Grossmann/Hans Andree (Hg.), Kilian Breier, Ronchamp ⁄ Les Baux, Hamburg
2000 Thomas Kellein/Angela Lampe (Hg.), Abstrakte Fotografie, Katalog Kunsthalle Bielefeld, Ostfildern-Ruit
2010 Tim Otto Roth, Lichtstück/Light piece in: Elisabeth Fiedler, Peter Weibel (Hg.), Michael Schuster, Köln
2015 Henrike Holsing, Gottfried Jäger (Hg.), Lichtbild und Datenbild. Spuren konkreter Fotografie, Heidelberg
2019 Kathrin Schönegg, Fotografiegeschichte der Abstraktion, Köln
2019 Franziska Kunze, Opake Fotografien. Das Sichtbarmachen fotografischer Materialität als künstlerische Strategie, Berlin